16. april 2010

Pollensesongen er i gang!

Hoooraay... klør, klør, kløøøør som faen. Rød inne på øynene av all kløinga og av at det svir. Ser ut som om jeg har røyka i et kjør. Moro... :p

Veit allerede hva jeg reagerer på (testa meg i fjor), har bare ikke fått henta øyendråpene enda. Men nå har endelig NAV fått fingeren ut av ræva og utbetalt sykepengene mine, så nå har jeg råd til å hamstre inn allergimedisin og øyedråper. 

Jeg søkte litt rundt for å finne ut når pollensesongen omtrent pleier å komme i gang, hvor jeg kom over noen interessante artikler. Jeg skal legge ut noen avsnitt, slik at jeg husker det til neste år :p Tviler på det blir noe interessant lesing for eventuelle andre, men det er for min egen del at jeg lemper det ut her :p   




Her er en generell oversikt over pollenperiodene i Norge: 

Or og hassel: Mars og april
Bjørk: Mai og begynnelsen av juni
Gresspollen: Juni og juli
Burot: Slutten av juli og august

Noen allergikere har kryssallergi. Det vil si at de får allergisymptomer hvis de kommer i kontakt med et allergen som ligner på det stoffet de er allergisk mot. Mange bjørkallergikere reagerer for eksempel på pollen fra hassel og or, og noen pollenallergikere begynner å klø i munnen av å spise frukt, grønnsaker eller nøtter.



Bjørkallergi for alle penga wiiii! Gjorde noen linjer tykkere, de er vesentlig for min del :) Kryssallergi faktisk. Jaja, når vi først alt var så godt i gang...






2 kommentarer:

Renathe sa...

Or og hassel kan kom allerede i mars snuppa ;) E man veldig alleregisk ska man helst bynn i februar me medisinan :)))

Lisa sa...

Knows. Det e nå drit. Allergimedisin funk ikke for øyan og nesa, så må ha øyendråpa og nesespray i tilegg. Men hakke fått henta den enno. Klør meg til blods i nesa, og nys vest nån ser for hardt på meg. Aaarrgh! Drit... :p